اگروفودز | نیازمندی های صنایع غذایی و کشاورزی
اگروفودز | نیازمندی های صنایع غذایی و کشاورزی
اخبار صنایع غذایی و کشاورزی

رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی تهران: افزایش ۲۵ درصدی قیمت محصولات گوشتی در یک ماه اخیر/ رکود بازار باعث ریزش ۲۵ درصدی مشتری شده است

محمدرضا معروف خانی از افزایش ۲۵ درصدی قیمت محصولات گوشتی طی یک ماه اخیر خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون دو مرتبه افزایش قیمت ۲۵درصدی داشته ایم. قیمت مواد اولیه مثل گوشت و مرغ افزایش یافته است. ادویه های مورد استفاده در فراورده های گوشتی وارداتی هستند و بر اساس نرخ دلار قیمت گذاری می شوند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودز)، محمدرضا معروف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی (همبرگر، سوسیس، کالباس) تهران با بیان مطلب فوق اظهار کرد: افزایش اخیر قیمت ها باعث کاهش ۲۵درصدی فروش شده است و اکثر مردم سوسیس و کالباس ۱ یا ۲ درجه پایین تر را می توانند خریداری کنند.

وی وضعیت کسب و کار صنف خود را اینگونه توصیف کرد: مواد اولیه فرآورده های گوشتی همان گونه که از نامش هم مشخص است گوشت قرمز، مرغ، انواع ادویه ها و افزودنی های مجاز شامل می شود. ادویه و افزودنی ها اکثرا وارداتی هستند و براساس نرخ دلار قیمت گذاری می شوند.

معروف‎خانی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون دو مرتبه شاهد افزایش ۲۵ درصدی قیمت محصولات گوشتی بوده ایم. یکبار در اواخر سال قبل و ابتدای سال جدید گرانی های شب عید را داشتیم، یک بار هم در یک ماه گذشته که با گران گوشت قرمزشاهد افزایش ۲۵ درصدی قیمت فراورده های گوشتی بودیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی (همبرگر، سوسیس، کالباس) تهران ادامه داد: رکود موجود در بازار، صنف ما را هم مانند تمام اصناف درگیر کرده است و باعث ریزش ۲۵ درصدی مشتری شده است.  از آنجا که صنف ما عرضه کننده مواد غذایی است و مردم ناچار به خرید مواد غذایی مورد نیاز خود هستند، کاهش فروش در این صنف به صورتی است که مردم دیگر توان خرید سوسیس و کالباس با کیفیت بالا را کمتر دارند و بیشتر مشتری ها مناسب با بودجه خود، محصولی با یک یا دو درجه پایین تر می خرند.

وی سپس به بیان چالش های صنف خود پرداخت و گفت: در تهران ۲۰ صنف عرضه کننده مواد غذایی وجود دارد که  مشکلات مشابه ای دارند. یکی از مشکلات که صنف ما را درگیر خود کرده، عدم همکاری اداره بهداشت با واحدهای صنفی است. تعداد زیادی از فروشگاه های عرضه کننده فراورده های گوشتی اجاره ایی هستند و بعضی از آنها شرایط رعایت مقررات و ضوابط سختگیرانه بهداشت را ندارند و برای اینکه بتوانند انتظارات اداره بهداشت را برآورده کنند، ناچار به تعویض مغازه خود را هستند و این کار ضرر و زیان بسیاری به آنها وارد می کند.

معروف‎خانی در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات این صنف مربوط به مالیات هاست که امسال با افزایش چند برابری، ضربه بزرگی به اصناف وارد کرده و در صنف های مواد غذایی این درصد نسبت به سال گذشته  شدیدتر بوده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی (همبرگر، سوسیس، کالباس) تهران افزایش روزافزون قیمت مواد اولیه را یکی دیگر از مشکلات صنف برشمرد و ادامه داد: قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنف مثل گوشت و مرغ و ادویه ها افزایش چشمگیر داشته است. قیمت ادویه ها با افزایش قیمت دلار گران می شود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه دولت بتواند با سیاست های اقتصادی صحیح، تورم را کنترل کند افزود: وزارت اقتصاد و وزارت صمت باید جلوی گرانی مواد غذایی را بگیرد و بر قیمت ها تاثیر بگذارند. صنف ما جزو آن دسته صنوفی است که مستقیما با مردم در تماس است. مردم در مواجه با تورم و گرانی مجبور به تعدیل سبد خرید خانوار هستند. مردم به اجبار از خرید پوشاک و لوازم دیگر کسر می کنند، ولی مواد غذایی مایحتاج ضروری آنهاست و نمی توان از سبد خرید کم کرد. اگر دولت بتواند قیمت موادغذایی را تعدیل کند بسیار در بازار تاثیر گذار است.

معروف‎خانی با ارزیابی مثبت ادغام دو اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع‎کنندگان فرآورده های گوشتی گفت: این ادغام نتایج خوبی را در بر خواهد داشت. بین تولیدکنندگان رقابت ایجاد می شود و منجر به رشد کیفیت و تعدیل قیمت خواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی (همبرگر، سوسیس، کالباس) تهران همچنین تصریح کرد: ما اتحادیه توزیع‎کنندگان خرد فرآورده های گوشتی هستیم و محصولات خود را به مصرف کنندگان نهایی عرضه می کنیم. فقط تعداد خیلی محدودی فروشگاه در سطح تهران وجود دارد که در فروشگاه به صورت کاملا ایزوله و بهداشتی اقدام به تولید سوسیس و کالباس می کنند. فقط این تولیدکننده ها زیر مجموعه اتحادیه ما هستند. کارخانه های تولیدکننده فرآورده های گوشتی و عمده فروشان فرآورده های گوشتی زیر نظر اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده های گوشتی هستند.

معروف‎خانی ادامه داد: از آنجا که محصولاتی که هر دو اتحادیه عرضه می کنند یکسان است. اگر این اتحادیه ها ادغام شوند، نتایج خوبی در بر خواهد داشت‌. چون نظارت بیشتری روی تولید می توان داشت و این باعث ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان محصولات گوشتی می شود و منجر به رشد کیفیت محصولات و تعدیل قیمت خواهد شد.

وی افزود: این صنف در سال های اخیر از حالت سنتی و قدیمی به یک صنعت مدرن تبدیل شده و محصولات گوشتی مانند انواع سوسیس، کالباس و ناگت مانند محصولات گوشتی روز دنیا از کیفیت بالایی برخوردار هستند. از آنجا که ذائقه مردم بویژه نسل جوان به سمت این محصولات تغییرکرده، فرآورده های گوشتی در سبد غذایی مردم جای ثابت خود را پیدا کرده است. و با نظارت بیشتر می توان بر کیفیت بیشتر این محصولات افزود.

معروف خانی در خاتمه متذکر شد: از مصرف کنندگان عزیز فرآورده های گوشتی خواهشمندم برای اطمینان از مرغوبیت محصولات حتما سوسیس و کالباس مصرفی خود را از فروشگاه های محصولات پروتئینی که زیر نظر این اتحادیه هستند تهیه کنند. فروشگاه های صنف فقط محصولات با کیفیت و دارای نشان استاندارد را عرضه می کنند و قابل اطمینان هستند./اتاق اصناف تهران

سرویس خبری: صنعت غذا

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *