اگروفودز | نیازمندی های صنایع غذایی و کشاورزی
اگروفودز | نیازمندی های صنایع غذایی و کشاورزی
اخبار صنایع غذایی و کشاورزی

حرکت در مسیر امنیت غذایی کشور با ۲ میلیون جوجه‌ریزی مرغ آرین در سمنان

مدیر جهاد کشاورزی سمنان گفت: جوجه‌ریزی و پرورش ۲ میلیون قطعه جوجه سویه آرین(عالی‌ترین سطح فناوری مرغ «اجدادی» و «مادر») در این شهرستان با هدف کمک به استقلال اقتصادی و امنیت غذایی کشور انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودز)، به نقل از ایرنا، مجید جندقیان گفت امروزه بحث اصلی که در تمام کشورهای جهان مطرح است، بحث امنیت غذایی است، امنیت غذایی عبارت است از توانمندی یک کشور در تامین مواد غذایی سالم و کافی برای جامعه، به گونه ای که همه افراد جامعه بتوانند به‌راحتی به غذا دسترسی داشته باشند.

وی در رابطه با احیای خط تولید مرغ «لاین» گفت: احیای «لاین» مرغ آرین سبب تقویت امنیت غذایی و خودکفایی اقتصادی می‌شود و با تقویت لاین مرغ آرین، کشور از واردات مرغ اجداد از کشورهای غربی بی‌نیاز می شود و همچنین حمایت و ترویج پرورش سویه آرین سبب خودکفایی در زنجیره تولید مرغ می گردد.

مدیر جهاد کشاورزی سمنان اظهار امیدواری کرد: با کمک دانش متخصصان حوزه اصلاح نژاد کشور، روی این سویه بومی و ملی اصلاح نژاد صورت پذیرد، زیرا اصلاح نژادهای بومی برای افزایش بهره‌وری ضروری است.

بنا به اعلام مسوولان ۴۹۹ واحد با ظرفیت ۱۴ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۹۷۴ قطعه در بخش صنعت طیور استان سمنان فعال است. از مجموع واحدهای فعال در زمینه صنعت طیور در استان ۳۸۶ واحد مربوط به پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت ۹ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۸۰۰ قطعه است.

ضرورت تقویت زیرساخت‌ها برای توسعه تولید مرغ آرین از نوع «لاین»

بر اساس این گزارش؛ به جمعیتی از موجودات که بتوانند با همدیگر زندگی کنند و همه صفت‌های ژنتیکی خود را به نسل های بعدی منتقل کنند، «لاین» گفته می شود. تولید مرغ «لاین» عالی‌ترین سطح فناوری در صنعت طیور است که از آن مرغ‌های «اجدادی» سپس مرغ «‌مادر» و در نهایت، مرغ‌های گوشتی و تخم‌گذار تولید می‌شود و همه ویژگی‌های ذاتی مرغ از جمله میزان تولید آن به مرغ لاین بازمی‌گردد.

از هر مرغ «لاین» حدود ۴۰ قطعه مرغ اجداد و از هر مرغ اجداد ۸۰ قطعه مرغ مادر و از هر مرغ مادر ۱۲۰ قطعه مرغ گوشتی تولید می‌شود. به عبارتی از هر یک مرغ «لاین» دست کم بیش از ۳۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی تولید می‌شود و هر مرغ «لاین» حداقل به مدت ۲ سال قدرت باروری و بهره‌برداری دارد.

استان سمنان در زمینه جوجه ریزی نژاد لاین آرین یکی از استان های ایمن ست و باید توسعه یابد و این طرح در جهت تأمین امنیت غذایی مهم است زیرا تأمین کننده غذای مردم و کشور محسوب می شود.

امنیت غذایی بسیار مهم است و تهدیدات در این حوزه همیشه در وزارت جهادکشاورزی مورد بررسی قرار می گیرد. تهدیدات متعدد بخش کشاورزی مانند آفات، بیمارهای دامی و گیاهی، و بیماری‌های آبزیان، در حوزه پدافند غیرعامل به طور ویژه به آن توجه می‌شود.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *