اگروفودز | نیازمندی های صنایع غذایی و کشاورزی
اگروفودز | نیازمندی های صنایع غذایی و کشاورزی
اخبار صنایع غذایی و کشاورزی

بنیانگذار انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در گفتگو با اگروفودز: افزایش قیمت تمام شده تولید و قیمت گذاری دستوری از چالش های مهم صنعت غذای کشور است

دکتر سید محمد حسینی معتقد است: با وضعیت موجود، تولید کردن در کشور بیشتر شبیه معجزه است و تولیدکنندگان کار بزرگی را در زنده نگه داشتن کارخانجات صنایع غذایی کرده اند.

بنیانگذار انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در گفتگو با پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی گفت: تاثیر روند صعودی ارز بر صنعت غذا و اقتصاد کشور باید با نگاه کارشناسی و توسط اقتصاددانان انجام گیرد ولی تجربه نشان داده که ثابت نبودن قیمت ارز بر روحیه افراد مختلف جامعه تاثیر می گذارد چراکه در جزئی ترین مسئله ی زندگی  و خرید مصرف کنندگان دخالت دارد.

دکتر سید محمد حسینی افزود: گران شدن پوشاک،غذا،مسکن،لوازم تحریر ناشی از بالا رفتن ارز، چالشی  است که همه مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند.

این نماینده ادوار مجلس خاطر نشان کرد: این مسئله باعث شده از سبد غذایی مردم نیز کم شود و تاثیر آن به آهستگی در صنعت نمایان می شود و تولیدکنندگان نیز فروش کمتری نسبت به گذشته خواهند داشت،  زیرا همه این مسایل به صورت زنجیر وار  به هم متصل هستند.

این فعال صنعت غذای کشور تصریح کرد: با ادامه روند افزایش نرخ ارز کارخانجات نمی توانند هر روز قیمت خود را متناسب با هزینه های خود بالا ببرند چون که از طرفی با مسائلی چون قیمت گذاری دستوری از طرف نهادهای نظارتی مواجهند و از طرف دیگر نیز قدرت خرید مصرف کننده به قدری کاهش یافته که کارخانجات مجبورند از سود خود کم کنند که این امر نیز باعث شده تولیدکنندگان روزهای سختی را پشت سر بگذارند.

دکتر حسینی با اشاره به افزایش قیمت دلار به بالای چهل هزارتومان گفت: ادامه این  مسئله یک فاجعه اقتصادی برای کشور است و مسئولین هر چه زودتر باید برای این قضیه تمهیداتی را بیاندیشند و با سیاستی مناسب کشور را از این گلوگاه خطرناک عبور دهند.

بنیانگذار انجمن علوم و صنایع غذایی ایران با اشاره به چالش های موجود درصنعت غذا گفت: با روند فعلی تولید کردن بیشتر شبیه معجزه است چراکه تولیدکنندگان، محصولات خود را به سختی به فروش می رسانند و حتی گاها در وصول مطالبات خود از خرده فروش ها  و فروشگاه های زنجیره ای  دچار مشکل هستند.

وی افزود: کوچک شدن سفره مردم نیز تاثیر فراوانی بر تولید گذاشته و افزایش قیمت تمام شده تولید موادغذایی ناشی از عواقب افزایش قیمت ارز همگی از چالش های صنایع غذایی کشور است. در این بین بخشنامه ها و قیمت گذاری دستوری از طرف دولت نیز ضربات آخر را به بدن زخمی صنعت غذا وارد ساخته که اگر تمهیدات و پشتکار تولیدکنندگان و کارآفرینان صنعت غذا نبود باید شاهد تعطیلی و بیکار شدن عده زیادی از جوانان این مرز و بوم می بودیم.

عضو هیئت مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در پایان گفت: با وضعیت موجود تولیدکنندگان و شرایط سخت تولید به نظر می رسد کارآفرینان کشورمان جادوگری می کنند که توانسته اند سر پا بمانند و باید به همه آن ها دستمریزاد گفت.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *