اگروفودز | نیازمندی های صنایع غذایی و کشاورزی
اگروفودز | نیازمندی های صنایع غذایی و کشاورزی
اخبار صنایع غذایی و کشاورزی

رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی: نان‌های بی‌نرخ و سردرگمی مردم و نانوایان/ چشم‌به‌راهی سه ساله برای تصویب نرخ نان سنگک

«هنوز بخشنامه ای برای تغییر نرخ رسمی نان در سال ۱۴۰۳ اطلاع‌رسانی نشده است»؛ این خبری‌ست که حالا چند سالی می‌شود همزمان با سال جدید درخصوص قیمت مصوب نان اعلام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودز)، محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی هم به‌صورت ویژه به بررسی قیمت‌های مصوب نان سنگک اشاره کرده است، این نکته را مد نظر قرار داده و می‌گوید: سه سال است که چشم به راه هستیم؛ از سال ۱۴۰۰ ما نرخ نگرفته‌ایم و این در حالی بوده که تمام مولفه‌هایی که دخیل بوده‌اند در قیمت نان، افزایش قیمت پیدا کرده‌اند؛ دستمزد، اجاره‌بها، هزینه‌های آب و برق گاز و حتی مایه خمیر!

با چنین وضعیتی و با توجه به وضع موجود و آنچه از گفته‌های کارشناسان و اعضای اتحادیه صنف نانوایان سنگکی برمی‌آید و نیز همزمان با افزایش مولفه‌های ابسته با قیمت نان سنگک، نمی‌توان در سال جدید ادامه داد.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی، توضیح می‌دهد که مسئولان، امسال قول‌هایی به ما داده‌اند که انشا‌الله بعد از ماه مبارک رمضان، نرخی به ما بدهند که بتوان از طریق آن، هزینه‌های نانوا را تاحدی جبران کرد.

سلیمانی با اشاره به افزایش دستمزدهای کارگرها طی سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و امسالف ضمن تاکید بر اینکه در چنینی شرایطی نمی‌توان به کار ادامه داد، به شرایط دشوار وضعیت کاری کارگرها اشاره می‌کند. شرایطی که در آن و بنا به جبر پیش آمده و تغییر نکردن نرخ‌ها، نانوا برای اینکه بتواند هزینه‌هایش را جبران کند و برای پیشبرد زندگی خود و کارگرها، نرخ‌ها را نوعی تعیین می‌کند که هرچند معقول و شاید کم هم باسد اما تخلف و معمولا نوعی گرانفروشی یا کم‌فروشی محسوب می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی در این زمینه می‌گوید: ما هم دوست نداریم که نانوا تخلف کند اما دولت و مسئولین محترم باید نرخی به نانوا بدهند؛ نرخی که ما در آنالیز آورده‌ایم و خواسته ما پیگیری اتاق اصناف و سایر مسئولین است که لااقل فکر نانواها باشند که یا نرخ به آن‌ها بدهند یا به فکر راهکارهای دیگری باشند.

او می‌افزاید: دولت کمک‌هزینه‌ای در این دوسه‌ سال داده که برای نوع دو، ۷ درصد و برای نوع یک، ۴۰ درصد که مبلغ ناچیزی است که نمی‌شود روی آن حساب کرد و هزینه‌های خورد و خوراک کارگرها بیشتر از این است!

سلیمانی در نهایت اظهار امیدواری می کند که امسال، سال خوبی باشد؛ وعده‌های مسئولان برآورده شود و هم مردم راضی باشند و هم دولت و هم نانوا.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی، تصریح می‌کند که نان سنگک باید یک نرخ واقعی داشته باشد تا مشکلاتمان رفع شود؛ اگر نرخ خوبی داشته باشیم، نان بهتری داریم و مردم هم راضی‌تر خواهند بود چراکه مردم اگر مردم نرخ واقعی نان را بدانند، متعاقبا مشکلاتی که الان هم در بازار نان است جمع خواهد شد./اتاق اصناف تهران

سرویس خبری: صنعت غذا

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *